Nieuws

Wat heb je voor een vliegveld over?

Door 6 november 2016 Geen reacties

Afgelopen week stond AirPort Eelde op de politieke agenda. Het is vaste prik, om de zoveel jaar hebben we weer een discussie over het bestaansrecht van het vliegveld. Gemeente Groningen is voor 26% aandeelhouder en samen met de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen en Tynaarlo zijn wij verantwoordelijk voor de luchthaven van het noorden en dus ook voor de investeringen die gedaan moeten worden.

Om tot een weloverwogen keuze te kunnen komen is er onderzoek gedaan naar de toekomstmogelijkheden van het vliegveld en wat bleek: zonder overheidssteun gaat Eelde het niet redden en zelfs sluiting kost 8,9 miljoen. Van ons wordt slechts een lullige 28 tot 46 miljoen euro gevraagd om ervoor te zorgen dat Eelde overeind blijft. Daarom aan de gemeenteraad nu de vraag: Hoeveel gemeenschapsgeld heb je voor een vliegveld over?

Door de spiegel van het verleden, kent men het heden. Uit de geschiedenis is meerdere malen gebleken dat onderzoeken en analyses rooskleuriger waren dan de werkelijkheid liet zien. De baanverlenging heeft het aantal reizigers niet gebracht wat werd beloofd en Eelde is kampioen kortstondig op nieuwe bestemmingen vliegen. Ryanair bijvoorbeeld vliegt niet meer op Eelde omdat zij maar een bezettingsgraad hadden van slechts 43% op hun vluchten terwijl hun gemiddelde bezettingsgraad op 93% ligt. Het blijkt vliegveld Eelde keer op keer niet te lukken voldoende reizigers te trekken om rendabel te zijn. Nu er in Lelystad ook nog een vliegveld gepland staat die in 2018 opengaat, die als overloop van Schiphol ongetwijfeld een breed en goedkoop aanbod gaat krijgen, wordt het helemaal moeilijk voor Eelde.

Een dossier met zo’n geschiedenis vraagt als raadslid een objectieve kritische blik en ook naar de analyses en voorspellingen die gedaan worden. Zeker gezien het feit dat slechts 4% van de noordelijke reizigers via Eelde vliegt. Ga maar eens na: hoe vaak heb jij op Eelde gevlogen? Week jij net als ik ook naar andere vliegvelden uit omdat die goedkoper waren? Een korte afstand van huis is lang niet zo belangrijk als de prijs dus. De vraag voor een raadslid is dus: zijn onze inwoners net zo dolblij met een luchthaven als sommige politici dat zijn? Het argument: het hebben van internationaal vliegveld is belangrijk voor ons imago en voor het bedrijfsleven is sterk, maar dan kun je gerust stellen dat het bedrijfsleven ook zou moeten gaan investeren in Eelde.

image

Die mening werd door een aantal partijen in het debat gedeeld maar die mogelijkheid was echter in de onderzoeken niet meegenomen. Ook was verkoop van het vliegveld niet als mogelijk scenario meegenomen, dit vraagt wat ons betreft ook om nader onderzoek.

Het ei van Columbus is dus nog niet gevonden en met Lelystad om de hoek en op de loer zal dat alleen maar moeilijker zoeken zijn. Echter wordt ons voorgehouden dat de stekker eruit  voor ons duurder is dan investeren. Dat valt te zeggen natuurlijk, op korte termijn kan dat kloppen, maar wat als je de komende 50 jaar alle verliezen moet opvangen als aandeelhouders? Ben je dan ook duurder uit dan nu stoppen?

Kortom: nog een hoop vragen en onduidelijkheden die het college van B&W weg zou moeten nemen voor de beslissing die in december o.a. door de gemeenteraad van Groningen gemaakt moet worden.

Stem op ook op mijn poll!

Meer weten? Zie dan deze website!

 

Marjet Woldhuis

Marjet Woldhuis

Fractievoorzitter - Marjet is een passievolle doener, verbindt, neemt het op voor iedere bewoner en neemt geen blad voor de mond. Zij is geen politica op afstand, maar met recht een ondernemende volksvertegenwoordiger.