Nieuws

Straks betaald parkeren in Korrewegwijk, Oosterparkwijk en de Hoogte?

Door 24 november 2016 Geen reacties

Zonder draagvlak geen betaald parkeren!

Afgelopen woensdag spraken we in de raadscommissie Beheer en Verkeer over de plannen van wethouder Paul de Rook (D66) om betaald parkeren in te gaan voeren in de Oosterparkwijk, een deel van de Korrewegwijk en de Hoogte. Volgens de wethouder zijn er daar problemen omdat veel mensen, die in de stad moeten zijn voor werk of een andere reden, daar gratis hun auto neerzetten. De wethouder en zijn ambtenaren hadden uitgebreid gesproken met de bewoners, ze hadden enquêtes gehouden en alternatieven bekeken en waren tot de conclusie gekomen dat er in de genoemde wijken voldoende draagvlak was het betaald parkeren in te voeren. Voor bewoners betekent het invoeren van betaald parkeren dat ze voor hun auto een parkeervergunning moeten aanschaffen die 60-70 Euro per jaar kost. Andere parkeerders betalen aan de automaat.

gratis-parkeren-250-resized

Je mag aannemen dat zoiets zorgvuldig gebeurt maar niets is minder waar. Al ruim voor de raadscommissie kregen we telefoontjes, uitnodigingen en mailtjes dat er iets vreemds aan de hand was: er was helemaal geen draagvlak voor betaald parkeren in de Oosterpark en de Professorenbuurt (een deel van de Korrewegwijk), zoals de wethouder ons voorhield. Volgens een aantal bewoners en de buurtvereniging had de gemeente er vreemde rekenmethodes op na gehouden bij het verwerken van de uitslag van een buurt enquête. Dat konden ze ook overtuigend bewijzen. Bovendien waren de vragen in de enquête nogal suggestief. Zo werd er gevraagd of er maatregelen genomen moesten worden tegen parkeeroverlast, iedereen die ‘Ja’ antwoordde werd geturfd als voorstander van betaald parkeren. Op die manier kwam de wethouder aan een meerderheid.

Het heeft er dus alle schijn van dat de gemeente heeft geprobeerd het betaald parkeren er door te drukken, tegen de zin van de bewoners in. Er bestaat al jarenlang een afspraak dat we dat niet op die manier willen doen. We willen draagvlak, echte draagvlak en geen gemanipuleerde cijfers. De wethouder liet echter zien wel goed te kunnen rekenen, in tegenstelling tot eerder met de uitslagen van de buurt enquête, toen hij vaststelde dat een meerderheid van de raad niet akkoord zou gaan met zijn poging het betaald parkeren er op deze manier door heen te krijgen. Het hele voorstel is van de baan maar de aap kwam wel uit de mouw toen de wethouder zuur opmerkte dat door deze opstelling de raad grote problemen in de toekomst zou gaan veroorzaken. Wat is het geval: bij nieuwe bouwprojecten moet het parkeren van de bewoners niet op straat maar op eigen grond gaan plaatsvinden. In de praktijk betekent zoiets dat je als bewoner voor veel geld een parkeerplaats moet bijkopen als je een huis koopt. Als er geen betaald parkeren op straat geld gaat niemand dat doen natuurlijk. Alleen om dat af te dwingen was de wethouder van plan hele stadwijken het betaald parkeren tegen hun zin in de maag te splitsen. Lekker bezig wethouder. Is dit de bestuurlijke vernieuwing die zijn partij, D66, zegt voor te staan? Laten we hopen dat het een éénmalige uitglijder is geweest.